Biznesplan – co to i do czego służy?
Biznesplan to dokument, który zawiera ocenę opłacalności działalności gospodarczej. Celem jego sporządzenia jest m.in. pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania.
Nie ma jednego konkretnego wzorca, który pokazuje, jak ma wyglądać i co zawierać, biznesplan. Należy go jednak napisać w sposób zwięzły, czytelny, przejrzysty i logiczny.
Elementy typowego biznesplanu
Standardowy biznesplan zawiera:
- streszczenie przedsięwzięcia,
- charakterystyka przedsiębiorstwa,
- opis oferowanych produktów lub usług,
- zarządzanie i pracownicy,
- rynek i konkurencja,
- analiza SWOT,
- strategia marketingowa,
- plan finansowy,
- kontrola działalności,
- harmonogram.
1. Streszczenie przedsięwzięcia
To skrótowa wersja całego biznesplanu. Objętość to od 1 do 4 stron. Mimo iż jest pierwszą częścią biznesplanu, najlepiej napisać je na końcu, gdyż musi ono zawierać szczegółowe dane z pozostałych części dokumentu. Napisanie streszczenia jest bardzo ważne, ponieważ jego zadaniem jest zachęcenie do przeczytania całego biznesplanu.
Informacje, które muszą znaleźć się w streszczeniu to:
- nazwa przedsiębiorstwa, nazwiska przedsiębiorcy/ów,
- cel biznesplanu,
- koncepcja rozwoju firmy,
- krótki opis oferowanych produktów lub usług – warto przedstawić korzyści, jakie produkty/usługi przyniosą klientom,
- zyski oraz koszty,
- plan wykorzystania środków na inwestycje,
- posiadane doświadczenie i kwalifikacje, mające wpływ na prowadzenie działalności,
- informacje na temat grupy docelowej,
- ile osób będzie zatrudnionych i w jakiej formie,
- wielkość konkurencji, a także czym Twoja firma wyróżni się na jej tle,
- opis własnej strategii sprzedaży,
- cele sprzedażowe i sposób ich osiągnięcia,
- prognozy sprzedaży,
- plan działań marketingowych i promocji,
- Twoje potrzeby finansowe,
- jakie źródła finansowania posiadasz,
- z kim będziesz współpracować.
2. Charakterystyka przedsiębiorstwa
To podstawowe informacje o firmie. Należy w niej zawrzeć:
- swoje wykształcenie, doświadczenie zawodowe i posiadane kwalifikacje,
- pełna nazwa przedsiębiorstwa,
- lokalizacja,
- obszar działania firmy,
- adres i numer telefonu,
- rodzaj, przedmiot i zakres prowadzonej działalności,
- forma organizacyjno-prawna,
- misja, wizja i cel przedsiębiorstwa,
- motywy założenia firmy.
3. Opis oferowanych produktów lub usług
W tym punkcie należy opisać to co chcemy zaoferować klientom i dlaczego klienci będą chcieli to kupić, czyli:
- rodzaj oferowanego produktu lub usługi,
- nazwa, kolor, rozmiar, waga, funkcja, działanie,
- koszt wytworzenia,
- cena,
- wady i zalety,
- na jaki rynek jest przeznaczony,
- co oferuje klientom,
- opis procesu produkcji i jej wielkość,
- w czym jest lepszy od konkurencji.
4. Zarządzanie i pracownicy
- wykształcenie i kwalifikacje pracowników,
- liczba zatrudnionych osób,
- polityka płacowa, forma i okres zatrudnienia.
5. Rynek i konkurencja
W tej części trzeba przedstawić otoczenie, w jakim firma będzie funkcjonowała, czyli scharakteryzować rynek. Ta część powinna obejmować:
- charakterystykę branży,
- wielkość i tendencję rynku,
- informacje na temat popytu, jego sezonowość,
- liczba i dane o klientach,
- oczekiwania i potrzeby nabywców,
- bariery wejścia na rynek,
- zwięzły opis konkurencyjnych przedsiębiorstw.
6. Analiza SWOT
Opisujemy 4 bardzo istotne czynniki. Mocne i słabe strony, tutaj chodzi o naszą firmę, a także szanse i zagrożenia. Szanse i zagrożenia to czynniki zewnętrzne, związane z otoczeniem.
7. Strategia marketingowa
Wszelkie działania w zakresie marketingu. Ta część biznesplanu powinna zawierać opis narzędzi i związane z tym koszty, które pomogą dotrzeć do potencjalnych nabywców.
8. Plan finansowy
Należy przedstawić prognozę finansową zawierającą:
- rachunek zysków i strat, bilans (aktywa i pasywa),
- rachunek przepływów gotówki, tzw. cash flow.
- tutaj należy także opisać wysokość kredytu i jego konkretne przeznaczenie.
9. Kontrola działalności
- jak często i w jaki sposób będą monitorowane działania prowadzone w firmie,
- kto będzie ją przeprowadzał,
- formy kontroli produkcji,
- plany rozwoju produktu/usługi.
10. Harmonogram
- planowany termin rozpoczęcia i zakończenia prac,
- opis poszczególnych etapów realizacji przedsięwzięcia i czynników wpływających na ich realizację.
Starannie przygotowany biznesplan pozwala na uporządkowanie informacji, spisanie wszystkich pomysłów i spojrzenie na nie z innej perspektywy, a także ich ocenę. Może się okazać, że po przeprowadzeniu analizy, pomysł nie jest tak dobry, jak wydawał się na początku i jego realizacja nie jest opłacalna.