Przedsiębiorcy swobodnie mogą definiować swoje oczekiwania wobec środków lokomocji, balansować pomiędzy bezkompromisową ładownością, a licznym przewozem osób za jednym zamachem. Przy wyborze konkretnego modelu, w konkretnym wariancie warto wziąć również pod uwagę przyszłe koszty związane z utrzymaniem swojego środka trwałego, a dokładnie różnice w ich odliczeniu.
Jak już wiecie z naszych poprzednich artykułów istnieją dwie główne zasady odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z eksploatacją oraz użytkowaniem aut w działalności gospodarczej. Podatek należny możemy pomniejszyć o 50% naliczonego w przypadku, gdy samochód osobowy jest używany w celach mieszanych. Pełne odliczenie natomiast przysługuje podatnikom, którzy rezygnują z korzystania ze swojej osobówki dla celów prywatnych. Te zasady obowiązują jednak jedynie w kontekście aut osobowych. W związku z tym, istnieje „prostsza” droga dla osób chcących korzystać z pełnego odliczenia vat. Jedną z opcji jest wykorzystywanie w działalności pojazdu samochodowego nieosobowego. Tylko jakie pojazdy mogą poszczycić się takim statusem?
Kluczowe są tu zapisy w ustawie o vat i konkretna, indywidualna konfiguracja pojazdu. Aby móc odliczać pełną kwotę vat od ponoszonych kosztów eksploatacji możemy wykorzystać zapis z art. 86a ust. 4 pkt. 2 ustawy o podatku od towarów i usług „konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne”. Według tej samej ustawy takimi autami są:
- pojazdy inne niż samochody osobowe, których wnętrze zawiera jeden rząd siedzeń, oddzielony od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą oraz: są sklasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub posiadają otwartą przestrzeń załadunkową, tzw. „pakę”;
- pojazdy, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
- pojazdy specjalne, spełniające również warunki zawarte w odrębnych przepisach, takie jak: agregat elektryczny/spawalniczy, do prac wiertniczych, koparka, koparko-spycharka, ładowarka, podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych, żuraw samochodowy.
Ustawa o podatku od towarów i usług definiuje również w jaki sposób należy potwierdzić zgodność faktycznego stanu pojazdu. Stwierdza się to na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego w okręgowej stacji kontroli pojazdów oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację.
Jeśli nasz pojazd ma więcej niż jeden rząd siedzeń i chcemy odliczyć pełną kwotę vat od kosztów eksploatacji, nic straconego. Jak mówi art. 86a ust. 3 pkt. 1b) wystarczy, że auto jest konstrukcyjnie przystosowane do przewozu 9 pasażerów oraz kierowcy. Wtedy taki pojazd jest uważany za wykorzystywany wyłącznie w działalności, a co za tym idzie nic nie stoi na przeszkodzie by odliczyć pełną kwotę podatku vat od paliwa i innych kosztów związanych z eksploatacją.
Łukasz Gomoliszek – Księgowość