Przepisy przed nowelizacją zakładały, że sprzedawca mógł dokonać odliczenia od wystawionej korekty faktury in minus w sytuacji, kiedy otrzymał potwierdzenie odbioru korekty od nabywcy, a odliczenie dokonywał w momencie otrzymania takiego potwierdzenia. Nabywca zaś dokonywał odliczenia podatku naliczonego do wystawionej korekty in minus, w okresie, kiedy to otrzymał dokument.
Zmiany, jakie zostały wprowadzone w tym przypadku, czyli przekształcenie art. 29a ust. 13 i art. 86 ust. 19a ustawy o VAT spowodowały, że w przypadku wystawienia takiego dokumentu to sprzedawca będzie zobowiązany do obniżenia podatku należnego w okresie wystawienia faktury korygującej po spełnieniu dwóch wymogów:
- sprzedawca ma obowiązek posiadania dokumentacji, z której to będzie wynikało w sposób jasny i klarowny, dlaczego faktura pierwotna została zmieniona w korekcie oraz że warunki zmiany w korekcie były uzgodnione z nabywcą,
- sprzedawca musi spełnić wszystkie powyższe warunki, a faktura jest zgodna z posiadaną dokumentacją.
Ustawodawca w przepisach nie precyzuje, jakie dokumenty powinien posiadać przedsiębiorca w momencie kontroli przez organ nadzorujący, co niestety może przysporzyć przedsiębiorcy problemów, jeżeli organ uzna, że przedstawione dokumenty nie są wystarczające do wystawienia faktury korygującej in minus. W myśl nowych przepisów przedsiębiorstwo kontrolowane nie może przedstawić jako dowód potwierdzenia odbioru faktury korygującej, gdyż nowelizacja ustawy właśnie to znosi. Spółka w takim przypadku powinna mieć dokumenty, na podstawie których została wystawiona faktura i może to być: mail, protokół reklamacyjny, umowa pomiędzy danym kontrahentem, z której wynika postępowanie reklamacyjne.
Co w przypadku, kiedy to kontrahent złoży reklamacje telefonicznie? Jeśli jest to sprzedaż towarów, to przedsiębiorstwo jako dowody może przedstawić protokoły wydania towaru dla klienta, czy też WZ, z których to będzie wynikał powód reklamacyjny. Trudniejszą sytuację na udokumentowanie wystawienia takiego dokumentu mają firmy usługowe, ponieważ od tego roku muszą wdrożyć specjalną procedurę, o ile nie miały wcześniej pełnego procesu, by wystawić fakturę korygującą in minus w sposób taki, by instytucja przeprowadzająca kontrolę, była w stanie uznać, iż wszystkie przesłanki zostały spełnione.
Przepisy pozwalają na okres przejściowy i zachowanie starych zasad wystawiania faktur pod warunkiem, że przedsiębiorcy przed wystawieniem korekty in minus zawrą między sobą oświadczenie, które w momencie inspekcji przedstawią jednostce kontrolującej.
Dominik Haczykowski