STANOWISKA PRACY WYPOSAŻONE W MONITORY EKRANOWE – NOWE WYMAGANIA

Czas ucieka, a w przeciągu 6 miesięcy liczonych od 17 listopada 2023 roku, pracodawca powinien zweryfikować i dostosować stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe do nowych regulacji. Na co powinniśmy zwrócić uwagę w szczególności, o tym w niniejszym artykule.

  1. Przede wszystkim zmieniła się definicja. W nowym brzmieniu, stanowisko pracy wyposażone w monitor ekranowy, to przestrzeń z:
    • wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
    • krzesłem i stołem lub powierzchnią roboczą,
    • opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem,
  2. Wprowadzono regulację ergonomii pracy w przypadku, gdy mamy do czynienia z systemami przenośnymi (np. laptop), które są przeznaczone do użytkowania na stanowisku pracy, powyżej dobowego wymiaru czasu pracy (norma czasu pracy wynosi 8h na dobę, więc musimy korzystać ze sprzętu powyżej 4h). W sytuacji, w której mamy wykonywać pracę przy użyciu np. laptopa, pracodawca zobowiązany jest zapewnić monitor stacjonarny lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, by górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu, oraz dodatkową klawiaturę i mysz.
  3. Zmieniona ergonomia monitora ekranowego. Po zmianie przepisów, monitor powinien spełniać następujące wymagania:
    • znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,
    • obraz na ekranie powinien być stabilny, bez migotania lub innych form niestabilności,
    • jaskrawość i kontrast znaku powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,
    • regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu,
    • ustawienie monitora oraz innych elementów wyposażenia nie może wymuszać niewygodnych ruchów głowy i szyi,
  4. Wprowadzono uproszczenie wobec klawiatur komputerowych. Mówimy o klawiaturze, jako odrębnym urządzeniu:
    • konstrukcja klawiatury powinna umożliwiać przyjęcie pozycji, która nie powodowałaby zmęczenia mięśni kończyn górnych podczas pracy,
    • powierzchnia klawiatury powinna być matowa, a znaki na klawiaturze powinny być kontrastowe i czytelne,
  5. Stół, powierzchnia robocza, oraz krzesło, trzy dodatkowe kwestie, które uległy zmianie. Konstrukcja stołu i powierzchni roboczej powinny umożliwiać ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, uwzględniając monitory i klawiaturę a dodatkowo:
    • wystarczająca powierzchnia, gwarantująca łatwe posługiwanie się elementami wyposażenia stanowiska pracy,
    • ustawienie klawiatury z zachowaniem takiej odległości od przedniej krawędzi stołu, która umożliwia podparcie dla rąk i przedramion z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem,
    • ustawienie elementów wyposażenia w odpowiedniej odległości od pracownika, bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji,
    • odpowiednia przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem stołu oraz do przyjęcia wygodnej pozycji i możliwości jej zmiany podczas pracy,
    • Krzesło powinno posiadać:
      • dostateczną stabilność przez wyposażenie w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
      • regulację wysokości siedziska, regulację wysokości oparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa, regulację kąta pochylenia oparcia, oraz odpowiednie wymiary oparcia i siedziska zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
      • wyprofilowanie siedziska i oparcia do naturalnego wygięcia kręgosłupa i ud,możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
      • regulowane podłokietniki,
  6. Stanowisko pracy powinno być tak usytuowane, by pracownik miał swobodny do niego dostęp.
  7. Zapewnienie pracownikom szkieł kontaktowych. Pracodawca będzie miał obowiązek dofinansować pracownikowi okulary korygujące wzrok lub szkła kontaktowe, zgodnie z zaleceniem lekarza.

Pamiętaj, czas masz do 18 maja 2024 roku.